No Comments

Få dit budskab igennem – 3 enkle råd

Pitching_kommunikationskartelletAt sælge sig selv, sine budskaber og ideer over for andre kan være umådelig svært. Ofte ender man med at gå fra samtalen og tænke – ”Hmm mon det virkede?” eller ”Hvad gik galt?”. Jeg har tidligere haft min gang i iværksætter-verdenen, og jeg har derfor prøvet at starte et par virksomheder. Det vil sige, at jeg også har pitchet og prøvet at sælge mine idéer ufatteligt mange gange, og lige så mange gange er det ikke gået særlig godt. Som regel er det, det samme sted det går galt – ved kommunikation til modtageren. Selvom du er øvet i at netværke, tale med fremmede og sælge dig selv og dit budskab. Så vil jeg vædde med, at du løbende laver fejlen med, at tale fra dit eget perspektiv og glemme modtageren. Bare rolig, det er ganske naturligt, for når du er passioneret omkring det du laver, så er det svært at lade være med at blive grebet.

Dine modtagere er vildt egoistiske, og det er en udfordring for dig, fordi de ikke gider at høre din salgstale færdig, hvis ikke de finder den relevant for dem og deres perspektiv. Og de vil slet ikke hjælpe dig efterfølgende, hvis ikke du har charmeret dem med en skræddersyet fortælling, der taler til deres behov og interesse. Det lyder måske voldsomt, men ikke desto mindre er det sandt. For at hjælpe dig med at fastholde dine modtageres interesse, så har jeg samlet tre punkter, som du skal tage højde for, når du laver dit pitch/din salgstale af dig selv til netværks-arrangementer eller jobsamtalen.

 

Hvordan taler din modtager?

Inden du går i gang med at sælge/tale, skal du overveje den kontekst modtageren er i og modtagerens eksisterende viden. Hvis dit produkt eksempelvis skal bruges på et hospital og præsenteres for en sygeplejerske, så skal du bruge hendes fagtermer og derfor anvende ord som biopsi, patolog og metastase, da hun har forståelse for denne form for tekniske termer. Taler du om samme produkt med en investor, bør du i stedet anvende hans fagsprog, og bruge ord som vævsprøve, læge og spredning da dette vil være udtryk, som han bedre kan forholde sig til. Hvis ikke du er opmærksom på dette, kan du nemt ende med at sælge et fantastisk produkt til en modtager, som ikke forstår dig – og så har du spildt både hans og din tid. Det samme gælder til jobsamtalen eller netværksarrangementet, hvor du prøver at sælge dig selv og dine kompetencer. Ved at anvender det korrekte fagsprog, viser du en forståelse for modtagerens situation og en respekt for deres faglighed og kontekst.

 

Vær personlig og skab et forhold

Når du er personlig i din kommunikation, skaber du en relation til din modtager. Den relation er vigtig, da den er med til at forbedre dine chancer for, at modtageren bliver interesseret i det du siger, reagerer på det og husker det.  Du kan som regel komme meget langt, ved blot at udskifte “man” eller andre pronominer ud med dig/du. Det virker simpelt, men det virker, se eksemplet her, som jeg ofte brugte i forbindelse med, at jeg pitchede min gamle virksomhed:

“Hvis man bliver ramt af kræft, så vil man hurtigst muligt i gang med at blive helbredt” 

“Hvis du bliver ramt af kræft, så vil du hurtigst muligt i gang med at blive helbredt.” 

Som du kan fornemme, så påvirker det dig meget mere, når talen er henvendt til dig. Egentlig virker det ganske basalt, men du glemmer det overraskende tit, når du står i en situation, hvor du gerne vil performe. Ligeledes kan du undersøge, om du kan inddrage anden relevant viden om modtagerens personlighed og baggrund i din tale. Ved at appellere til modtageren på denne måde, kan du være sikker på, at dine chancer for at modtageren er interesseret forøges. Så selvom det måske kan lyde lidt creepy, så stalk din modtager inden du møder dem, så ved du hvad deres passion er, og kan snakke med om det. Det er billige points at hente.

 

What’s in it for me?

Vi mennesker er egentlig ganske nemme at finde ud af: Hvis noget ikke interesserer os, så stopper vi med at høre efter. Derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvad det er ved din idé eller dit produkt, der tiltrækker/interesserer modtageren og hvilke behov modtageren har og kan få dækket ved at lytte til dig.

Er modtageren en potentiel chef, samarbejdspartner, kunde eller andet? Find ud af, hvad deres ”pain” i hverdagen er, og vær den person der kan hjælpe dem. Tal til deres interesse og behov, så vil de hurtigt forblive interesserede i dig.

Jeg ved godt, at det kan være meget sværere end det lyder at sælge sig selv, sine idér og kompetencer, og at det tager tid at tilpasse din salgstale hver eneste gang, du skal tale med en ny. Til gengæld vil jeg love dig, at dine chancer for, at modtageren finder dig interessant og relevant, kommer til at stige betragteligt. Jo mere du får trænet, og jo oftere du får prøver din salgstale af, desto nemmere bliver det også at tilpasse talen.

Jeg kan anbefale dig, at kigge nærmere på Pitcherifics pitch-træningsværktøj.

God arbejdslyst!

About the author:
Has 30 Articles
Kristine J. Gye

Bruger de vågne timer på at lege med digitale strategier, strategisk kommunikation som konsulent ved Kunde & Co. Oprindeligt fynbo, tidligere tysker, halv-jyde i København. Den ene af de to kvinder bag KommunikationsKartellet.dk. Afhængig af sociale medier, Tour de France og chokoladecroissanter.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top