Ville det ikke være fantastisk, hvis vi kunne lade alle se lyden, føle duften, eller smage den farve, vi har i tankerne? Det er vores opgave som marketingsfolk, at gøre brands til en ens oplevelse for alle. En oplevelse hvor budskaber og touchpoints er så integreret og så levende, at en lyd påberåber sig en smag, en smag påberåber sig en farve og en duft påberåber sig et billede. Det kan godt lyde umuligt, men brugen af neuromarketing og videnskaben herom i din marketingsstrategi kan hjælpe med at skabe en strømlinet oplevelse af din virksomhed.

Vi har tidligere skrevet om neuromarketing på bloggen. Her introducerer Mia dig for neuromarketing. Fik du ikke læst det, så kan det læses her.

Hvorfor gøre brug af neuromarketing og sanser?

Det moderne samfund befinder sig i en digital tidsalder. Her konkurrerer en overflod af effekter og reklamer kontinuerligt om vores opmærksomhed. Tilbage i 2012 blev det anslået, at forbrugerne støder på ca. 3.000 reklamer om dagen. Et tal som kun er stigende. Det er mange budskaber, vi skal kunne huske og skelne fra hinanden. Det kræver, at virksomhederne skiller sig ud og skaber noget, der gør indtryk på os. I kampen om vores opmærksomhed kan en strategisk brug af sanserne være en løsning for virksomhederne. Brugen af sanserne kan være med til at skabe et minde omkring virksomheden, vi har nemmere ved at huske. Minder skaber individuel værdi. Det samme gør sig gældende ved sanseindtryk og erindringer.

Sanserne kan gøre en forskel 

Mennesket er i besiddelse af 5 sanser: syns-, høre-, lugte-, smags- og følesansen. Nyere forskning viser dog, at mennesket har flere end 5 sanser. De ovennævnte sanser berører forskellige områder i hjernen. Områder som kan inddeles som bevidste og ubevidste. Med dette menes at mennesket kan påvirkes både bevidst og ubevidst via sanserne. Det skal dog tilføjes, at en virksomhed ikke kan hjernevaske forbrugeren. De kan til gengæld modulere aktiviteten i det ubevidste nervesystem.

Neuromarketing – vejen ind til forbrugerens hjerne 

Neuromarketing giver virksomhederne mulighed for, på en hidtil uset måde, at sammensætte en meget mere målrettet markedsføringsstrategi. Derved er det muligt i højere grad at opnå brand loyalitet og vinde kampen om forbrugernes opmærksomhed. Disciplinen forsker i en påvirkning af underbevidstheden ved at påvirke vores sanseapparat. Det er nemlig sådan, at vores verdensopfattelse er baseret på vores sanser. Vi bruger vores sanser til at skabe associationer til minder og de minder har direkte forbindelse til vores følelser. Det er ikke længere nok bare at præsentere et produkt eller en serviceydelse visuelt i en reklame. Brandet skal gøres levende og forbrugerne skal have koblet deres følelser til brandet. Brandet kan skabe involvering via neuromarketing, hvor kroppen ubevidst involverer sig og lagrer minderne. Strategisk brug af sanserne, kan være med til at styrke brandet, og skabe en tættere relation til kunderne. Som Dr. Thomas Ramsøy udtrykker det;

 

De præferencer, vi danner, er styret af det ubevidste som foregår. Vi tror, at vi er sådan nogle rationelle, vidende og bevidste væsener. Det passer ikke, når vi prøver at finde årsagerne til vores valg.”

 

Så hvorfor ikke udnytte neuromarketings potentiale? Hjernen, som et organ, er ansvarlig for forbrugernes adfærd. Et andet vigtigt faktum er, at omkring 80% af den menneskelige hjerneaktivitet finder sted ubevidst, hvilket kun efterlader 20% af hjerneaktivitet til rationelle formål. Hvis virksomhederne kan påvirke kundernes underbevidsthed, uden den rationelle hjerneaktivitet bliver vækket, så har de en bedre chance for, at deres produkt bliver valgt i købsprocessen. 

Vi skaber mindeværdige erfaringer, når vi blande sanserne, kombinerer dem på en ny måde, og er opmærksomme på synergierne i hele spektret af brandets sanseoplevelser. Multisensorisk stimulation giver et stærkere indtryk, når du aktiverer mere end ét område i hjernen. Men hvordan kan en strategisk brug af sanserne fremme købsbeslutningen ved potentielle kunder?

Tema: Brug sanserne i din markedsføring.

Jeg vil gennem en serie af fem blogindlæg om neuromarketing forklare og give eksempler på, hvordan de fem sanser (dufte-, føle-, syns-, smags- og høresansen) kan bruges i markedsføring, og komme med gode eksempler på brands, der har haft succes med brugen af sanser i deres markedsføring.

Del 1 – Hvad dufter dit brand af?

Tænk på en nyslået græsplæne eller friskbrygget kaffe – du kan helt sikkert genkalde minder og følelser ud fra hvordan det duftede. Dufte kan påvirke kunders købsadfærd, så eksempelvis en lækker duft af friskbrygget kaffe skaber en lyst og gør, at de tager en to-go-kaffe med sammen med morgenbrødet. Indlægget kan du læse her

Del 2 – Har dit brand en sjæl?

Synssansen er den mest dominerende af de fem sanser og er den sans, der i traditionel markedsføring er den mest brugte. I dette indlæg vil jeg se nærmere på, hvordan øjet kan have emotionel påvirkning på dine forbrugere. Indlægget kan du læse her. 

Del 3 – Smager dit brand godt?

Det er meget individuelt, hvordan forbrugeren oplever smag, og dette er med til at gøre det til en stor udfordring for marketingfolk at implementere smagssansen i en marketingsstrategi. Indlægget vil komme med cases, hvor smagssansen har spillet en stor rolle i markedsføringen af et brand. Indlægget kan du læse her.

Del 4 – Hvorfor skal dine kunderne kunne mærke dit brand?

”We buy things today more than ever based on trial and touch”. Hvis produktet har en berøringsmæssig funktion, kan det påvirke købsbeslutningen, idet forbrugerne ønsker at kunne føle kvalitet og form. Indlægget kan du læse her. 

Del 5 – Har dit brand en god klang?

Den perfekte lyd kan være med til at styrke dit brand og skabe det rette image. Musik taler direkte til følelserne og kan være med til at skabe den rette sindstilstand hos dine kunder, men hvordan det? Indlægget ’Har dit brand en god klang?’ vil give dig svaret. Indlægget kan du læse her.  

Del 6 – Hvornår kan du med fordel bruge neuromarketing?

I det sidste indlæg i serien samler jeg op på, hvornår du med fordel kan arbejde med neuromarketing og sanser i din markedsføring. Indlægget kan du læse her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *