Kreativitet kan være svær størrelse at forstå, og nogle gange kan det virke som om ideerne dumper ned fra himlen. Det gør de også nogle gange, men som oftest ligger der et stort arbejde bag. Og en af de ting, der skal være med til at gøre den kreative idé til en success, er indsigterne. Hvorfor, tænker du måske? Indsigter kan give små åbninger, som kan ideerne med at ramme indfange idéerne.

De effektive løsninger, der er kreative, opstår oftest når, der er udarbejdet nogle gode indsigter. Indsigter kan bruges som en form for guidelines, når der skal idéudvikles. Indsigter skal gerne kommer fra forskellige fagligheder, og være med til at  skabe en fælles forståelse for, hvordan et problem bedst muligt kan løses. Som Bill Bernbach sagde det:

At the heart of an effective creative philosophy is the belief that nothing is so powerful as an insight into human nature, what compulsions drive a man, what instincts dominate his action, even though his language so often can camouflage what really motivates him.

Den rette viden kan føre til kreativitet

Trods forskellighed mellem anskuelser af kreativitet, mener forskerne på tværs af litteraturen, at viden er altafgørende for kreativitet. På tværs af forskningsretninger, er der en fælles hypotese om, at de mest kreative organisationer er dem, hvor viden er bedst organiseret og bedst tilgængelig for medarbejderne. Det indebærer også, at medarbejderne skal være villige til at dele viden med hinanden. Det kan lyde som en selvfølge, men i konkurrenceprægede brancher, hvor albuerne er skarpe, kan man nemt holde på sin egen viden. Hvorfor give guldkorn til dine kollegaer, når du selv har muligheden for at bruge dem? Den tankegang, kan være farlig for din evne til at udvikle nye ideer.

Nogle gange sidder Bente i økonomi med den rette indsigt, men hvordan skulle man vide det, når hun ikke bliver spurgt. Organisationer, der giver medarbejderne mulighed for at arbejde tæt sammen på tværs af afdelinger, har oftere en højere succesrate med kreativitet. Arbejdet på tværs af faggrupper, afdelinger og virksomheder kan desuden øge tilgængeligheden af viden og sikre en bredere opbakning til de ideer, der udvikles i organisationen.

Mange organisationer bruger store summer af ressourcer på at udvikle kreative medarbejdere, men de glemmer, at det ikke kun er én afdeling, der skal være kreativ, men hele virksomheden. Hvis ikke ideerne kan omsættes til virkelige handlinger eller ikke kan sælges, som Robert Sternberg argumenterer for, er investeringerne ikke noget værd. Men det er vigtigt, at medarbejderne ved, hvor de kan søge eksisterende eller ny viden.

Organisationer, der ønsker at arbejde kreativt, skal sikre sig, at medarbejderne har adgang til den rette samt relevante viden, da det er indsigterne, der er med til at skabe holdbare løsninger.

Hvorfor er indsigterne afgørende for kreativiteten?

Observationer og statistikker fortæller os, hvad folk siger og gør. Indsigter fortæller os hvorfor folk gør, som de gør. Derfor er indsigt i menneskelig adfærd en af kilderne til kreative ideer, der vil skabe forretningsmæssige overskud.

Giv alle indsigter en change

Nogle indsigter kan virke ligegyldige og til tider ubrugelige for opgaven. Så hvordan kan du vide, at du har fanget den rette indsigt? Og hvilken indsigt vælger du? Faktisk er svaret: alle. Dave Trott, den London baserede kreative direktør,  siger det meget godt: “asking silly questions to come up with new and unexpected answers. Uventede indsigter åbner uventede spørgsmål, som får dig til at se på problemet fra en ny vinkel, og er med til at skabe de gode kreative løsninger.

De to vigtige grunde til at give alle indsigter stor opmærksomhed er:

1: Du får flere frugtbare ideer.
2:  Din klient vil tage dig mere alvorligt. Kunderne finder det ofte virkelig svært at købe en idé, bare fordi den er kreativ. Men brug de magtfulde indsigter ideen bygger på til at overbevise dem, og de vil se, at din skabelse vil fungere.

Derfor er det vigtigt, at alle indsigter får en fair chance i udforsknings- og ideationsfasen. Og at du lader forskellige mennesker udforske. Fordi hvis en strateg eller et kreativt team starter den kreative proces alene, taber du 90% af din kapacitet til at høste bedre indsigt.

Den rette indsigt kan komme fra alle

Den rette indsigt kan komme fra alle.Derfor er det også vigtigt at alle får lov at byde ind med deres indsigter og viden. Måske sidder der en i teamet med en helt særlig viden omkring det i arbejde, så hvorfor ikke udnytte dette?

Det kan forekomme, at et team ikke udfordrer hinanden nok, fordi de forsøger at fastholde konsensus og enighed i gruppen og dermed glemmer eventuelle faresignaler og vigtigt information, som kan påvirke processen. En leder skal derfor  være opmærksom på, hvorvidt et team bliver for ensrettet i deres orientering. Nye indspark kan være med til at skabe nye vinkler på problemet. Det kræver også mere arbejde fra lederen og medarbejderne, konstant at udfordre sig selv og hinanden, end at fastholde de gamle græsgange, men jeg tør godt love at det også skaber pote i sidste ende.

Indsigterne kan starte idéstrømmen

Der skal noget ind, før der kan komme noget ud. Indsigter kan ses som inputs, der kan være med til at starte idéstrømmen. Så i stedet for at stirrer blanket på en computerskærm eller et stykke papir, kan det hjælpe at få information mere information om problemet, der skal løses.
Informationen/ indsigterne kan være den gyldne brik, der får dig til at skabe den bedste idé.

Indsigterne findes ikke kun på nettet, derfor kan de med fordel spørger dine søskende, venner, projektleder, planner eller konsulent om hjælp. De kan sidde inde med informationer, der ikke kan findes på nettet.

Idéer gemmer sig de underligste steder, og bare fordi du har de rette indsigter, kommer idéerne ikke flyvende. Men jo mere du ved om emnet og jo flere indsigter du besidder, jo større er chancen for at skabe en god, uventet eller spændende idé, der ikke kun er god, spændende eller uventet, men rent faktisk er relevant. Indsigter kan skabe kreativitet, og kan være altafgørende for den gode og relevante idé.

 

Synes du indlægget var spændende, så vil du måske også finde dette indlæg interessant: Sådan bliver du mere kreativ 

Kategorier:Kreativitet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *