No Comments

Influencer Marketing – what not to do

Influencer Marketing er blevet et ultra hypet ord indenfor det sidste år, og flere og flere virksomheder kaster sig ud i disciplinen. Men ikke alt er glitter og enhjørningehår, når det handler om influencer samarbejdet. Der er mange måder at arbejde med influencers på. Om det skal være et reelt samarbejde, eller nærmere et partnerskab, er op til virksomheden. Lige meget hvilken form din virksomhed vælger at arbejde med, er der dog nogle don’ts som du bør undgå.

Hvad er Influencer Marketing egentlig?

Influencer Marketing er for brands, der ønsker at markedsføre sig via andre kanaler end de klassiske, som for eksempel deres egne sociale medieprofiler, annoncer eller offline. Influencers kan være mange forskellige typer af mennesker, grupper eller brands. Dog snakker man tit om bloggere, Youtubers og Instagrammers, der har formået at skabe sig en autentisk profil, og dermed et stort community, på forskellige online medier. Influencers har brugt lang tid på at skabe deres online tilstedeværelse og opbygge tillid med deres følgere. Det er gjort ved at være selektive med deres anbefalinger og være specialister i deres egen niche. Formålet med at bruge influencer marketing er at tappe ind i det community, som influenceren har skabt, og netop derfor er det vigtigt at finde en influencer, der passer til dit brand.

Influencer Marketing lægger sig tæt op ad word-of-mouth marketing, som er den klassiske anbefaling af dit produkt eller service. Det har været kendt længe, at mennesker i højere grad tror mere på anbefalinger fra deres venner, kollegaer eller familie, når de leder efter et produkt eller service. Influenceren har via sin autentiske profil formået at skabe noget nær den samme form for tillid, og på den måde er influenceren blevet en del af den fortrolige kreds. Influencer Marketing involverer produkter eller services fra et brand, som influenceren samarbejder med og laver content omkring – oftest i positive vendinger, der får deres følgere til at købe samme produkt eller service.

Et negativt aspekt af Influencer Marketing handler om, at det ikke er lige så kontrollabelt som traditionel marketing. Mens mange influencers kun samarbejder med virksomheder de i forvejen er positive overfor, kan der sagtens opstå problemer, hvis en influencer forholder sig mere negativt til et produkt.

Når du arbejder med influencers så lad være med at:

Tage dem forgivet:
Bare fordi I har arbejdet sammen før, betyder det ikke, at influenceren har lyst til at lave det samme stykke arbejde til samme pris. Det er absolut værd at holde kontakten til en god influencer, men ligesom at du ikke har lyst til at være et brand, som alle synes er irriterende, så vil influenceren heller ikke spamme sine følgere. Så lad være med at forvente at de har lyst til at poste samme indhold flere gange i træk.

Samarbejde med alle de profiler du kan komme i nærheden af:
Her er det evige guldkorn ”Less is More” absolut sandt. Du har helt sikkert en community niche, som du gerne vil tappe ind i, men lad være med at kontakte alle indenfor vægttab, mad, rejser eller lignende, som har potentiale. Influencers skal helt sikkert afprøves for at se en virkning, men du kan også afskrive mange på forhånd. Start ud med få, så du kan se, hvad der virker, og ekspander derfra.

Lave generisk indhold til alle dine samarbejder:
Alle ved at det bedste influencer samarbejde sker ved, at indholdet skabes i samarbejdet mellem influencer og virksomhed. De fleste ved også, at rigtig mange bare tager imod, noget content der er lavet, og poster det for pengene uden at stille spørgsmålstegn ved det. Men pas på før du tager den nemme udvej, og bare giver det indhold som skal postes. Dit brand bliver nemlig hurtigt kendt for at være dem med det dårlige indhold, på de dårlige kanaler, som man ikke kan stole på. Og hvis brugerne først har mistillid til brandet, er det svært at vende rundt igen.

Ignorer dine egne kanaler:
Influencers vil helst sende deres følgere videre til endnu mere lækkert content, så brug mindst lige så meget energi på dit eget indhold som på influencer samarbejdet. Hvis en potentiel influencer tjekker dit brands sociale medier ud, og de bare står stille, har dårlig content eller lignende, så er der større sandsynlighed for, at de ikke engang gider at overveje et samarbejde, for det går udover tilliden mellem dem og deres følgere.

Have urealistiske ideer om budget:
Influencer Marketing koster penge. Og hvis du faktisk vil have noget godt ud af det, er det værd at investere en god portion af marketingsbudgettet til samarbejdet. Ligesom i alle andre brancher er det ikke fedt at kræve arbejde for ingen eller meget lidt penge. Lad desuden være med at spørg indtil prisen for derefter at byde 10% af det de forventer. Det er useriøst og sætter dit brand i en negativ ramme for influenceren. Tænk hvis du er klar til at give dem den rigtige pris om et år, men de husker dit brand negativt.

Udelukkende gå efter de største fisk:
Når du kigger på en influencer, handler det ikke kun om at kigge på følgere eller læsere, men på interaktionen med deres følgere. Det betyder også, at influencers med mindre profiler kan skabe rigtig gode resultater og dermed give et bedre ROI. I følge HelloSociety kan engagement raten være 60% højere, hvis virksomheder vælger at bruge influencers med 30.000 følgere eller færre. Mikro-influencers har ofte et mere sammentømret community, de er måske endda billigere og mere villige til at arbejde med dig end mange af de store, og så har deres følgere større tillid til dem.

Hvad er det gode samarbejde så?

I sagens natur handler det selvfølgelig om at gøre det modsatte af de seks punkter, der er blevet listet op. Et godt samarbejde handler om, at din virksomhed mødes med influenceren, på vilkår som begge har det godt med. Hvor influenceren får kreativ frihed til at lave noget fedt indhold, og virksomheden samtidig får en god ROI. Hvor produktet eller servicen passer til influencerens community, så følgerne stadig har tillid og bliver nysgerrige og laver et køb.

For at give et indblik i hvordan en influencer kampagne kan se ud, når det bliver gjort godt, er her tre cases. Brug dem som inspiration og ideer til hvordan influencers kan bruges.

UNICEFs kampagne Ræk Ud:


I efteråret 2016 var der på mange både kendte og influencers Instagram profiler i Danmark pludselig et portræt med en udstrakt arm på en blå baggrund. Billedet var genkendeligt fra person til person, og det var tydeligt, at dette var en del af den samme kampagne. Kampagnen skulle lave et samlet tryk for at gøre opmærksom på og kickstarte UNICEFs kampagne ”ræk ud til børn i nød”.


Yaneeda:
 


Yaneeda.com er et online rejsebureau som har valgt at bruge influencers på en lidt anderledes måde. Her delte bloggeren ikke bare sin rejseoplevelse med Yaneeda på sin egen blog, men var også med til at skabe indhold til Yaneedas blog. På den måde skabte influenceren indhold, som blev delt af Yaneeda, og brugt til give deres egne brugere et bedre indblik i destinationen.

Libresse:

 

Libresse har indgået et længere samarbejde med Youtuberen Julia Sofia for at fange den unge målgruppe. Julia Sofia har lavet flere indlæg med Libresse, og det er tydeligt, at hun selv får lov til at skabe sit eget indhold, da det passer perfekt ind i det univers, hun ellers har skabt. Der har altså været en meget stor kreativ frihed, som har gjort, at Julia Sofias følgere måske ikke på samme måde har fundet det underligt, at hun samarbejdede med Libresse, som det ellers umiddelbart kan lyde.

Med disse råd, ideer og cases i baghovedet er det bare at springe ud i det. Du kan ikke vide hvad der virker for lige præcis din virksomhed, før du prøver det.

Kilder: Egen erfaring med Influencer Marketing samt inspiration fra Marketing Schools, Hubspot, AdweekSocial Media Today og diverse oplæg under Social Media Week CPH 2017.

About the author:
Has 2 Articles
Tine Dührr

Gæsteblogger - Digital type og uddannet cand.comm’er med stor kærlighed for rejse- & turismebranchen. Kommunikationsnørd med fokus på content marketing, sociale medier, influencer marketing, branding og community management. Elsker at koordinere alle former for projekter og drikker utrolig meget mælk (med kaffe).

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top