No Comments

Den gode investor relation – Introduktion til specialet

I forbindelse med min kandidat i Corporate Communication på Aarhus BSS har jeg netop skrevet mit speciale. Her forskede jeg i, hvordan strategisk kommunikation kan være med til at udvikle relationer og skabe øget loyalitet blandt investorer. Jeg tilgik funktionen ”Investor Relations” fra et public relations- og kommunikativt perspektiv, hvori mit fokus lå på relationsdannelsen og kommunikationen mellem danske børsnoterede virksomheder og deres investorer. Og hvorfor har jeg valgt at skrive om dette? Selvom jeg er en reklamenørd og har siddet på reklamebureau i en periode, så er det strategisk kommunikation og relationsdannelse, som jeg finder virkelig interessant. Jeg tror på, at alt godt arbejde, reklamer, projekter, strategi og andet beror på klar kommunikation og relationer. Derfor mener jeg også, at kommunikation og relationer har en direkte indflydelse på en virksomhedens performance. I den forbindelse ville jeg undersøge og teste mine tanker i et felt, hvor kommunikationen er meget reguleret, og har en direkte indvirkning på aktiekursen, nemlig i investor relations afdelinger.

Jeg mener, at den gode relation, tillid og troværdig kommunikation skaber en øget stabilitet og loyalitet blandt investorer. Dette ville jeg prøve at bevise igennem mit speciale.

 

Investor Relations i en dansk kontekst

Relationsdannelse med investorer har indtil videre ikke været undersøgt i en dansk kontekst. Så i løbet af specialeprocessen  dykkede jeg ned i hovedsageligt amerikansk teori om Investor Relations og teori omkring strategisk relationsdannelse. Sideløbende foretog jeg interviews med professionelle indenfor Investor Relations. Jeg har foretaget 12 interviews, hvoraf størstedelen af deltagerne arbejder i virksomheder fra C20 indekset. I alle tilfælde har jeg talt med direktører eller Vice Presidents, for at sikre mig at få den strategiske vinkel og refleksionerne herom med. Interview-deltagerne fremgår anonyme i specialet, og kun jeg vil have kendskab til deres navne, titel og virksomhed. Dette er nødvendigt for at sikre tillid og åbenhed under interviewene.

Specialet fik den lækre lange titel: Investor Relations From a Danish Perspective – An Exploratory Study of Strategic Relationship Management with Investors in Practise. Specialet blev forsvaret i August 2017 og kan findes her.

 

Blogindlæg om strategisk relationsdannelse og investor kommunikation

I løbet af processen har jeg udgivet en række blogindlæg her på bloggen. Det gør jeg, fordi viden skal deles med andre. I blogindlæggene udfordrer jeg teorien, beskriver mine tanker, resultater og refleksioner, samt deler ud af brugbare modeller og metoder som jeg er faldet over i processen. Alle indlæg vil blive delt her på KommunikationsKartellet.

Indtil videre kan du fordybe dig i de nedenstående indlæg.

Indlæg om Investor Relations: 

Indlæg om strategisk relationsdannelse: 

Andre indlæg fra processen:

 

Tak til…

Det er svært at skrive et speciale uden at få hjælp. Derfor vil jeg også gerne sige tak til alle mine interviewdeltagere, som kunne finde plads i en pakket kalender til at diskutere emnet med mig. Derudover vil jeg gerne takke Mia Buur, Erica Atalia og Karen Øksnebjerg for sparring, transkribering  og vin.

About the author:
Has 33 Articles
Kristine J. Gye

Bruger de vågne timer på at lege med digitale strategier, strategisk kommunikation som konsulent ved Kunde & Co. Oprindeligt fynbo, tidligere tysker, halv-jyde i København. Den ene af de to kvinder bag KommunikationsKartellet.dk. Afhængig af sociale medier, Tour de France og chokoladecroissanter.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top