”Det kræver mod at bruge sin fantasi, for så snart man har fået en ny idé, udgør man en minoritet på én! ” sådan sagde Ellis Paul Torrance, der er var en anerkendt amerikansk forsker indenfor kreativitet.

Men hvorfor kræver det mod at være kreativ eller bruge sin fantasi?

Når vi er kreative, bruger vi vores underbevidsthed og vores fantasi til at skabe nye tankestrømme, der kan lede til nye idéer. Mennesket er bygget sådan, at vi er vanedyr og ønsker at følge bestemte mønstre. Det er noget der sker ubevidst for os, for vores hjerne hjælper os med at være normale og passe ind. Hjernen opbygger derfor en form for forsvar mod underlige tanker. Dette betyder, at skal vi gøre brug af vores fantasi og skæve tanker, så vi kan bryde nogle indre tankemure og reflektoriske parader. Disse tankemure og reflektoriske parader er langt stærkere ved voksne end børn. Hvilket er en af grundene til, at vi ofte hører at børn er mere kreative og bedre til at bruge deres fantasi. Børns idéer om det normale og muligheder er langtfra de samme som de voksne. Når voksne så (endelig) tør bruge deres fantasi, så bliver idéerne hurtigt skudt ned af deres egen realisme og selv-kritik.

Derfor kan frygten for at være unormal og tænke anderledes være med til at begrænse vores kreative evner. Når du får en ny idé, så skal du overbevise andre om at din nye idé ikke er tosset men derimod genial. Som Robert Sternberg, der er en  anden stor amerikansk kreativitetsforsker, påpeger, så er den vigtigste faktor for at være kreativ, at du beslutter dig for at være det. Det handler nemlig om at turde skille sig ud, fejle og holde fast ved sine idéer, når du møder modstand. Du skal beslutte dig for, at du ønsker at være kreativ, for på den måde får du en positiv tilgang til kreativiteten.

Frygt begrænser din kreativitet

Robert Sternberg taler om at der er forskellige barrierer for kreativitet, som hænger sammen med din personlighed. Er du en person, der stoler på dig selv, og kaster dig ud i nye eventyr eller er du en person, der hele tiden tvivler på om du er god nok?

Disse barrierer er ofte forbundet med frygt og angst. Nogle af de barrierer, der bremser den kreative udvikling er, hvorvidt du føler, at du: ”kan magte det?”, ”tør jeg?”, ”er jeg god nok?”, ”er jeg dygtig nok?”. Men samtidig eksisterer der også muligheder for, at fremme kreativiteten gennem din tro på dig selv. Disse muligheder munder ud i, hvorledes du: ”tror på det”, ”at du tør det”, ”at du prøver det” og ”at du gør det”. Hvis selvtilliden mangler, kan det være svært at tro på de kreative idéer.

Forbered dig på at fejle

Du skal være forberedt på at fejle væsentlig oftere end normalt, hvis du vil have succes med kreative egenskaber. Kelley og Kelley skriver i deres bog, ‘Creative Confidence’, at det er vigtigt, at man tør, og der er plads til at lave fejl: “In fact, early failure can be crucial to success in innovation. Because the faster you find weakness during an innovation cycle, the faster you can improve what needs fixing”.

De to brødre mener, at processen i at fejle er vigtigere end noget andet, fordi det er her, du kan lære noget nyt. Men for at fejle skal du også besidde en vis form for selvsikkerhed, da det kræver utrolig meget at kunne erkende sine fejl – især i et samfund, hvor vi higer efter det perfekte.

Som beskrevet i blogindlægget ‘Sådan bliver du mere kreativ’, så er kreativitet for alle. Alle kan træne sig op til at være kreativ.  Kreativitet er noget vi alle kan lære. Det er en muskel der skal trænes. Men det er ikke nok at besidde disse evner, hvis ikke du gør brug af dem: ”Creative ideas do not sell themselves. You have to sell them.” Kreativitet er handlingsbaseret og tør du ikke gøre noget aktivt ved dine geniale tanker, så er de ikke meget værd. Det er ikke nok at have hensigten at være kreativ. Der skal også være handling bag hensigten. Kreative personligheder er handlekraftige personer, der tør fejle og prøve at gøre det hele en gang til.

Uanset om det er dig eller din virksomhed, der skal være kreativ, så skal du ikke holde dig tilbage! Kreative mennesker rammer sjældent plet første gang. Einstein er et sandt eksempel på det. Han fik patent på 50 opfindelser, men han indsendte over 300 ansøgninger.

Tro på det kreative og dig selv. Hvis du ikke tror på det, hvem skulle så tro på det?
Slip tøjlerne. Du kan godt!

Kategorier:Kreativitet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *