Det virker måske en smule ironisk, men virkeligheden er nu engang, at jeg hader at netværke. Faktisk til sådan en grad at jeg kunne fristes til at sige, at jeg ikke ved noget værre. Og selvom jeg gerne ville kunne fortælle dig, at det bare er endnu et buzzword, du ikke behøver at tage seriøst, så er faktum bare, at det er ét af de mest essentielle værktøjer i kommunikatørens værktøjskasse! Et godt netværk kan fx hjælpe dig med at komme videre i karrieren, finde gode sparringspartnere, gøre dig opmærksom på upcoming trends og gøre dig klogere på dit fag. Så let’s face it: vi bliver nødt til det.  Derfor har jeg lavet en guide til dig og alle andre nybegyndere, der synes networking er en smule til den flade side, baseret på mine egne erfaringer, tanker og strategier.

Du kan godt!

Selvom tanken om at kaste dig ud i at netværke allerede nu giver dig sved på panden og en næsten uimodståelig trang til at aflyse alle aftaler og smutte hjem igen og se Netflix, så fortæl dig selv: jeg kan godt!

For rigtig mange af os – inklusiv mig selv – kan det være utroligt svært at give sig i kast med. Man er bange for at blive dømt, man er usikker på sin egen position i forholdet, og man er bange for om man nu også er interessant nok eller har noget relevant at byde ind med. Men du skal bare vide: du er ikke alene. Og det bedste du kan gøre for dig selv er at kaste dig ud i det. Tænk på, at de andre involverede parter vil dig (og dem selv) det bedste. Hvis de kan mærke, at du er utilpas i situationen, vil de højst sandsynligt gøre hvad de kan, for at få dig til at føle dig bedre tilpas.

Forbered dig

God forberedelse går hurtigt hen og bliver rigtig nyttigt. Der er ofte mange mennesker tilstede og du kan ikke nå at tale med dem alle sammen. Tænk derfor: hvad er mit behov? Hvorfor er det, at jeg gerne vil udvide mit netværk? Hvad vil jeg gerne have ud af arrangementet?

Undersøg derefter hvem der kommer, og hvem du gerne vil snakke med. Det behøver ikke nødvendigvis at være de største, mest kendte navne der er til stede. For du kan være sikker på, at der er mange andre, der også gerne vil nå at snakke med dem. Gå i stedet efter dem, som du finder interessante – både på et personligt og et fagligt plan – samt dem, du vurderer, bedst kan hjælpe dig med at nå bestemte mål. På den måde er du sikker på at kunne udnytte din tid bedst muligt og det giver dig også mulighed for at undersøge på forhånd, hvilke samtaleemner der kan komme i spil.

Men uanset hvor meget du forbereder dig så husk på, at det ikke er sikkert, at du når at tale med de mennesker, du havde forberedt dig på. Og det er helt okay! Det er lige så gavnligt for dig at tale med helt nye mennesker, der kan give dig nye perspektiver på tingene og introducere dig for nye emner. Lad derfor være med at hænge dig for meget op på din forberedelse og se det i stedet som et sikkerhedsnet, hvis usikkerheden tager over.

Kend dine begrænsninger

Under forberedelsen, når du stifter bekendtskab med alle de emner, der kan komme i spil under netværksarrangementet, støder du højst sandsynligt også på emner, hvor din faglighed ikke er særligt stærk. Her er det særligt vigtigt at være opmærksom. For der er ikke noget værre en at stå midt i en samtale med et potentielt medlem af dit netværk og kejte rundt i din faglighed. Det er derfor også vigtigt at du kender dine begrænsninger – og bruger dem! For hvis du står midt i en samtale, hvor du ikke ved noget om emnet, så spørg. De involverede parter nævner det højst sandsynligt, fordi de selv finder det interessant. Og ved at vise interesse skaber du den tillid og tryghed, der er essentiel for enhver god netværksrelation.

Hvad kan du selv bidrage med i dit netværk?

Indtil nu har mine råd primært været orienteret mod ”mig, mig, mig”. Men et netværk er ikke en gavebod. Og selvom et netværk er utroligt gavnligt for dig selv, skal det også være gavnligt for medlemmerne i dit netværk.

For at folk skal finde dig interessant og skal have lyst til at være en del af dit netværk, skal du derfor også selv have noget at bidrage med. Det er derfor vigtigt, at du overvejer, hvad det er, du kan give i dine netværksrelationer for at skabe balance og tillid. Det kan du fx gøre ved at dele ud af dine erfaringer eller henvise videre til andre folk i dit netværk, hvis du ikke selv kan løse problemet. En god måde at starte er med Adam Grant’s ”five minute favor”: hvis du kan gøre noget for nogen på fem minutter eller mindre, så gør det.

En anden idé kan være at tænke på to mennesker, der burde kende hinanden, men som ikke gør og introducér dem for hinanden.

Læs desuden Morten Münsters bedste tip til hvordan du kan blive en mere generøs del af dit netværk.

Dette stadie kan også gavne dig, når du bliver stillet spørgsmålet ”hvad laver du så?”, da du vil være mere reflekteret over dine egne kvalifikationer.

Hav en målsætning

Lav en aftale med dig selv inden du tager af sted. Hvad er dit mål? Det kan fx være at have talt med to fremmede mennesker, inden du tager derfra, eller at du skal tale med mindst én af de personer, du har udset dig under din forberedelse.  Pointen er selvfølgelig klar: inden du går fra eventet, skal du have opnået dit mål.

Overvej især i begyndelsen at det måske ikke er bestemte individer, der skal være et mål for dig, men at du i stedet skal fokusere på at blive en bedre netværker.  Efterhånden som du bliver mere tryg ved situationen, kan du også begynde at gå mere målrettet efter bestemte individer, du mener vil være en god tilføjelse til dit netværk.

Læs netværksekspert Susie Lynge fortælle om de tre typer, du bør have i dit netværk.

Tag en ven med

Selvom en del eksperter nok vil være uenige, så har jeg altid fundet det beroligende at have en ven eller kollega jeg føler mig tryg ved under armen. Du er altid dit bedste selv, når du føler dig tryg, og det kan være svært, når man ikke er den store netværker. Det vigtigste er dog, at hvem end du tager med er i stand til at skubbe dig ud i at prøve nye ting og kan hjælpe dig med at opnå de mål, du har sat for dig selv. Din ven(inde) må ikke blive en undskyldning for at gå arm-i-arm hele aftenen og du dermed ikke får udnyttet muligheden for at få bygget et større netværk.

Efterhånden som du bliver bedre til at netværke (takket været disse fantastiske tips, selvfølgelig), kan du prøve at tage af sted selv. Du vil højst sandsynligt finde ud af, at du på den måde får et større udbytte.

”Hvem skal jeg tale med?”

Det her er et af de steder, hvor mange eksperter er uenige. Netværksekspert Carina Heckscher foreslår fx at du starter med at finde de mennesker, der står alene i rummet, da de højst sandsynligt står i samme situation som dig selv. Omvendt foreslår Morten Münster, at der nok er en grund til at disse mennesker står alene, og at du derfor skal gå efter den åbne 3’er.

Mit bedste råd er at mærke efter, hvad du kan overskue og hvad du føler dig tryg med. Start evt. med at kontakte singlerne og lev med eventuelle konsekvenser, indtil du får modet til at gå i krig med større grupper af mennesker. Omvendt kan du jo også risikere, at den bedste tilføjelse til dit netværk er den, som alle andre overser.

”Hvordan starter jeg samtalen?”

Når du har fundet nogen at tale med, er det her du skal brilliere med din forberedelse og hvor meget du har hørt efter under mødet/foredraget/you name it. Men modsat din intuition er det vigtigt ikke at føre en samtale med dig selv, for vi elsker at tale om os selv. Du skal i stedet få din potentielle netværksrelation i tale. Jo mere du kan få din potentielle partner-in-crime i tale, des bedre. Vedkommende vil føle sig mere tilpas i dit selskab og vil føle, at han/hun har fået noget ud af aftenen.

Start dog altid med at introducere dig selv og giv et fornuftigt håndtryk (du ved – det er det dér med førstehåndsindtryk). Spørg efterfølgende indtil fx vedkommendes mening på nogle af emnerne berørt under arrangementet, om de ofte kommer til lignende arrangementer, eller spørg efter et godt råd. Find en fælles interesse og spor dig ind på hvordan du kan hjælpe din kommende netværksrelation og hvordan han/hun kan hjælpe dig.  Her er det vigtigt at være engageret og entusiastisk under hele samtalen: smil, nik, spørg ind til detaljer og stil uddybende spørgsmål.

Find evt. også ud af om vedkommende kender andre mennesker, de mener, du bør kende, og om de har nogle bestemte ideer eller tanker de går og tumler rundt med.

En god huskeregel er dog: du skal selv give to tjenester, før du kan bede om én.

Efter arrangementet

Her er LinkedIn og Twitter dine bedste venner! Efter arrangementet er slut skal du selvfølgelig holde dit netværk ved lige. Første skridt på vejen er her at connecte med dine nye netværksrelationer på LinkedIn og Twitter. På LinkedIn er det især vigtigt, at du ikke sender standardbeskeden med din anmodning, men skriver en personlig hilsen der gerne involverer nogle af de emner, I berørte under netværksarrangementet. Forklar også hvorfor du vil connecte og hvordan du tænker, I kan hjælpe hinanden.

Når din nye relation selvfølgelig siger ”ja tak”, er det vigtigt, at du kontinuerligt viser, hvorfor vedkommende skal være i dit netværk. Husk: jo mere du giver, jo mere får du igen.

Tre hurtige:

  1. Klassikeren: dress to impress
    Nej, her taler vi ikke cocktailkjoler og smoking (medmindre det er til et gallaevent) men i stedet i den klassiske ”klæd dig på til dit drømmejob”. Det handler om at give et godt førstehåndsindtryk og her er påklædning og grooming alfa og omega
  2. Vær oprigtig
    Der er ikke noget værre end fremstå indøvet og uinteresseret. Vær dit bedste selv, smil, være entusiastisk – og men det!
  3. Slap af – du kan godt!
    Jo, du kan!
Kategorier:Karriere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *