Kender du følelsen af, at sidde til et møde hvor folk omkring dig kaster om sig med smarte begreber og forkortelser, og hvor du ikke kender halvdelen af dem? Det er ikke sjovt at føle sig dum, og det er jo ærlig talt en kamp at finde ud af, hvad alle disse forkortelser betyder. Vi kender det alt for godt selv. Derfor har vi lavet “KommunikationsKartellets online ordbog”! Du kan herunder finde alle mulige udtryk og forkortelser fra online markedsførings-verdenen samt givet en definition på dem – og så endda i alfabetisk rækkefølge. Jeg håber at de kan hjælpe dig lidt, så du kan følge med i snakken til næste møde.

A/B Test
Når du udfører en A/B test eller en split-test tester du to forskellige versioner af dine knapper, tekster eller hjemmeside for at se, hvilke version der præsterer bedst overfor dine besøgende på din hjemmeside. Formålet er, at undersøge hvordan du kan forbedre din hjemmeside, så flere besøgende udfører en handling, f.eks. Så flere køber på en webshop.

Cookie
En cookie er et lille stykke data, som bliver gemt på din computer når du besøger hjemmesider. Cookien registrerer din adfærd på den specifikke hjemmeside, og sender data tilbage, således ejeren af siden har mulighed for, at se din brug af siden, og dertil optimere den.

Copywriting (Tekstforfatning)
Copy betegner al den tekst der er skrevet i en annonce/reklame. En copywriter er en person der skriver teksten i reklamekampagner. Når en person arbejder med copywriting, skriver han/hun derfor tekster til reklamer og lignende.

CPA – Cost per Action (Pris per handling)
CPA er den omkostning en virksomhed betaler for en konvertering. CPA fastsættes som den maksimumpris en virksomhed vil betale for en konvertering.

CPC – Cost per click (Pris per klik)
CPC er de omkostninger en virksomhed har, for hver gang nogen klikker på en reklame eller annonce.

CPM – Cost per thousand impressions (Pris for 1.000 visninger)
CPM betyder prisen per 1.000 visninger, og beregner udelukkende prisen for, hvor mange gange en reklame vises online.

CRO – Conversion rate optimisation (Optimering af konverteringsraten)
En konverteringsrate er det procentvise mål for, hvor mande af de besøgende på en webshop, der rent faktisk køber noget. CRO er derfor selve arbejdet og processen med, at forbedre/optimere en konverteringsrate på en webshop

CTA – Call to Action
En betegnelse for den handling som en virksomhed ønsker, at en kunde skal foretage på internettet. CTA er ofte udformet som en “køb nu” eller “Klik her og vind” knap.

CTR – Click through Rate
Dette begreb dækker over de antal gange nogen klikker på en kampagne/reklame i den tid, den er online. CTR’en fastsætter desuden omkostningerne for en reklamekampagne der er baseret på CPA og CPC.

Datamining
Datamining beskriver selve den proces der er i, at søge efter og analysere en stor mængde af data fra en database. Formålet med Datamining er, at finde frem til nogle mønstre og forbindelser i dataene som kan bruges i f.eks. en virksomheds markedsføring.

KPI – Key performance indicators
KPI’erne er de tal en virksomhed anvender, for at måle sin succes. Tallene er oftest udvalgt af ledelsen, og gør det nemt for folk at se, hvor virksomheden ligger i forhold til deres mål. Eksempler på mål er, 98 % af produkterne skal leveres til tiden eller 98 % tilfredhedsgrad hos kunderne.

Høste de lavt hængende frugter
Denne lidt spøjse metafor dækker over de muligheder der kræver mindst arbejde for en virksomhed at løse, så de sælger mere.

Inbound Marketing – Indirekte Markedsføring
Indirekte Markedsføring handler om at tiltrække kunderne via sociale medier, content marketing eller SEO (Søgemaskineoptimering). Inbound Marketing er derfor også en pull-strategi.

PPC – Pay Per Click (Betal per klik)
PPC er en betegnelse for, at virksomhederne kun skal betale når en besøgende klikker på en annonce eller reklame på nettet.

ROI – Return on Investment (Udbytte i forhold til investering)
ROI’en er en vurdering af, hvor udbytte/hvor mange penge du får igen på en investering. F.eks. Hvad er udbyttet ved denne annonce, eller udbyttet ved en ny maskine i produktionen.

SEO – Search Engine Optimisation (Søgemaskineoptimering)
SEO handler om, at optimere sin hjemmeside og sin webshop således den lander så højt i søgemaskinernes resultater som muligt. Jo højere din hjemmeside ligger, desto mere trafik får denne. Du kan arbejde med SEO på forskellige måder, for eksempel med linkbuilding eller onsite optimering.

SERP – Search engine result page (Søgeresultatsiden)
SERP’en er den side dukker op på Google når du søger efter noget.

Shitstorm
Tro det eller ej, så er en shitstorm rent faktisk den reelle betegnelse for en krise på de sociale medier. Nærmere betegnet så opstår en shitstorm når en virksomhed/person oplever et stort antal af meget kritiske kommentarer. Betegnelsen shitstorm kommer desuden oprindeligt fra den tyske kommunikationsbranche.
Du kan læse mere om shitstorms her.

SM – Social Media (Sociale Medier)
Er en forkortelse der henviser til de forskellige sociale medier, såsom Facebook og Twitter.

SMM – Social media Marketing (Markedsføring på sociale medier)
SMM handler om at anvende de sociale medier til at markedsføre sig. Dette er på platforme såsom Facebook, Twitter, Blogs, Youtube, Instagram, LinkedIn osv. SMM er en form for inbound markedsføring.
Du kan læse mere om markedsføring på sociale medier her.

Split-test
Når du udfører en splittest eller en A/B-test tester du to forskellige versioner af dine knapper, tekster eller hjemmeside for at se, hvilke version der præsterer bedst overfor dine besøgende på din hjemmeside. Formålet er, at undersøge hvordan du kan forbedre din hjemmeside, så flere besøgende udfører en handling, f.eks. Så flere køber på en webshop.

SoMe – Social Media (Sociale medier)
Er en forkortelse der dækker over de forskellige sociale medie-platforme såsom Facebook og Twitter.
Du kan læse mere om sociale medier her.

USP – Unique Selling Propositions (Unikke salgsargumenter)
USP’erne er de områder hvor virksomhederne kan tilbyde deres kunder en unik fordel i forhold til deres konkurrenter. Virksomhederne kan derfor bruge disse fordele som salgsargumenter i deres markedsføring.

 

Kilder: Børsens Marketing Leksikon, Google. 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *