No Comments

Sådan opbygger du dine investorers tillid

Tillid, relationer og hyggesnak. Sådan nogle bløde ting som kun en kommunikatør tænker skaber værdi ikke? Men når du investerer, så investerer du i fremtiden, dermed også i noget usikkert. Derfor er investorens tro på dig og din virksomhed afgørende for, om han vil investere eller ej. Denne tro er i høj grad bygget på investorens tillid til dig, ledelsen og virksomheden. Relationsdannelse og tillidsopbygning er derfor et bærende element i investeringsbeslutningerne. Derfor er det vigtigt for investor relations-professionelle (IR) at arbejde med at danne tillidsfulde relationer til deres investorer. Dette vil nemlig skabe loyale investorer. For at det kan lade sig gøre, skal du forstå hvad relationsdannelse og tillidsopbygning med investorer faktisk er. Derfor får du her min koncentrerede bouillonterning, som består af et sammenkog af årtiers studier og teoretikere.

Læs mere om hvordan du får loyale investorer her.

 

Hvordan opbygger jeg tillid?

Det store spørgsmål bliver så: hvordan skaber vi tillid i relationen til investoren? Det har den gode hollænder Frédériqué Six et bud på. Hendes forskning er endt ud i en større model med fem hovedfaktorer og 19 handlinger som du skal foretage dig for at opbygge dine investorers tillid til dig (Se modellen i bunden af artiklen). Afgørende for relationsdannelsen er, at du skal skabe en social ramme, hvori du fokuserer på de individuelle investorers “Ego” og “Alter”. Kort sagt handler det om, at du skal arbejde med at anerkende og vise at du interesserer dig for din investor, da det styrker din investors ego, og får vedkommende til at føle sig godt tilpas, set og værdsat. Ja, faktisk minder det næsten om samme proces, som når du skal score. Men da det er en professionel relation og tillid du skal opbygge, skal du også appellere til personens Over-jeg (Superego eller Alter), og vise at du interesserer dig for relationen og samarbejdet med din investor. Når du skal opbygge en professionel relation baseret på tillid, er der for fire hovedområder du skal arbejde bevidst med.

  • Skab en ‘solidaritetsramme’ i relationen
    Solidaritetsramme – fancy ord, men af mangel på bedre bliver vi nødt til at anvende det lidt endnu. Du opbygger en solidaritetsramme for relationen til investoren ved at tage ansvar for dit arbejde. Du skal tale med ham om det, han er interesseret i at høre om din virksomhed. Derudover opbygger du også rammen ved at vise interesse for investoren på et mere personligt plan. Kort sagt, så skal man være interesseret for at være interessant. Så hvis du vil skabe en god relation, skal du interessere dig for investoren – både på det personlige plan og det forretningsmæssige.
    __
  • Accepter investorens indflydelse
    Du skal vise, at du accepterer, at investoren har indflydelse. Spørg om råd, feedback og tag imod investorens ideer. Ved at involvere og engagere dine investorer, vil du give dem en følelse af indflydelse og medejerskab. Dette giver dig mulighed for løbende at få feedback, indsigter og anden relevant information, som kan hjælpe dig med at træffe bedre forretningsmæssige beslutninger. Samtidig vil investoren i højere grad føle sig hørt og føle sig som en vigtig stakeholder i forretningen.
    __
  • Forebyg potentielle misforståelser
    Misforståelser kan hurtigt ødelægge tilliden. Derfor skal du arbejde aktivt med at forebygge potentielle misforståelser. Det kan du gøre ved at være åben og ærlig i din kommunikation – også når det ikke går godt. Flere af de IR-professionelle jeg talte med erkendte også, at det er vigtigt at fortælle åbent og ærlig omkring dårlige resultater og erkende, når der er noget de ikke ved.
    __
  • Forebyg potentielle skuffelser
    Ligesom misforståelser kan skuffelser hurtigt rive relationen og tilliden fra hinanden. Troværdighed bliver i høj grad opbygget gennem konsistent kommunikation og noget så basalt som at holde hvad man lover. Derfor er det vigtigt, at I får forventningsafstemt relationen, så I har helt styr på, hvad I kan forvente af hinanden og hvor grænserne går.

 

Med strategi og øvelse bliver du mester

Ingen af de investor relations professionelle jeg har talt med arbejdede bevidst med relationsdannelsen som et element i at skabe loyale investorer. Desværre. Mange foretog en række handlinger, men var ikke bevidste om de relationskabende elementer i disse handlinger. At arbejde med relationsdannelse strategisk kan også lyde som en omstændig proces der tager tid, men punkt nummer et er, at du skal blive bevidst om dine nuværende handlinger og tilgang til relationsdannelsen. Hvad gør I godt? Hvad gør I skidt? Og hvor er de lavthængende frugter? Hvis du bliver bevidst om jeres nuværende tilgang til relationsdannelsen med investorer og arbejder bevidst med, hvordan I kan forbedre tilliden og relationen, så kan både du og din virksomhed lære en masse af jeres investorer, og det kan øge loyaliteten blandt dem i hårde tider.

 

Six’s Five Factor Model for Trust building

Da jeg ikke er grafiker eller synderligt kreativ, får du her  den oprindelige version af “the Five-Factor Model” fra Six. Her kan du dykke dybere ned og læse alle de 19 handlinger du kan udføre for at udvikle tillidsforhold.

Modellen er publiceret i artiklen: “Actions that Build Interpersonal Trust: A Relational Signalling Perspective”.

 

Tema: Investor Kommunikation

Dette blogindlæg er skrevet på baggrund af teori, data og interviews indsamlet i forbindelse med mit speciale om strategisk kommunikation og relationsdannelse med investorer. Vil du læse mere om mit speciale og artikler udgivet i den forbindelse så se nærmere på dette blogindlæg:

Den gode investor relation – Introduktion til specialet

Få loyale investorer med den rette kommunikation

Sådan får du stabile relationer – de fire faser i relationsopbygning

Investor relations – en kommunikativ hybrid

Er du interesseret i at gå mere i dybden med emnet eller få de bagvedliggende kilder for blogindlægget så kontakt mig endelig.

About the author:
Has 30 Articles
Kristine J. Gye

Bruger de vågne timer på at lege med digitale strategier, strategisk kommunikation som konsulent ved Kunde & Co. Oprindeligt fynbo, tidligere tysker, halv-jyde i København. Den ene af de to kvinder bag KommunikationsKartellet.dk. Afhængig af sociale medier, Tour de France og chokoladecroissanter.

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

RELATED ARTICLES

Back to Top