At skrive et speciale er et stort og tidskrævende projekt. Det fandt jeg i hvert fald ud af, da jeg selv skrev mit. Jeg besluttede mig derfor hurtigt for, at når nu det var så tidskrævende at skrive et speciale, så skulle arbejdet ikke gå til spilde. Jeg ville bruge specialet til at dele ud af min viden og opbygge en profil, således jeg forhåbentlig kunne blive endnu mere attraktiv at ansætte bagefter. Min metode er ikke raketvidenskab. Til gengæld viste den sig at være ganske effektiv, eftersom specialet hjalp mig med at udbygge mit netværk og vise hvad jeg kunne overfor andre.

Jeg vil gerne dele ud af mine tanker om, hvad du kan gøre for at udnytte dit speciale til at skabe en skarp profil. Jeg har samlet mine tanker sammen til 6 punkter, som du bør tage stilling til, når du går i gang med dit speciale.

1. Afklaring af dit mål

Allerede fra start, skal du afgøre med dig selv, hvad dit mål med specialet er. Skal du hurtigt og nemt igennem? Vil du have topkarakter? Vil du være specialist eller vil du i kontakt med nogle professionelle inden for dit emne? Dette punkt er det vigtigste. For skal du bare hurtigt igennem eller bare bestå? Ja, så er det nok ikke den her guide du skal læse. Det tager nemlig tid, og det er hårdt arbejde at lave en masse ved siden af. Og tro mig, det skal nok blive hårdt at skrive det speciale uanset hvad. Afklaringen er vigtig at lave allerede fra start. Dine valg gennem dit speciale skal nemlig stemme overens med dit mål.

2. Vælg et niche-emne

Det har sine fordele at vælge et niche-emne som ikke alle undersøger eller har undersøgt. Det gør det muligt for dig at få kontakt til nogle seje mennesker, som ikke nødvendigvis ellers ville bruge tid på studerende. Som eksempel undersøgte jeg Investor Relations professionelles måde at arbejde strategisk med relationsdannelse. Dette er et rimeligt atypisk emne at tilgå som kommunikationsstuderende. Når studerende undersøger investor relations er det som regel ud fra et økonomisk perspektiv hvor værdiansættelsen af aktiens undersøges. Derfor var jeg en af de første til at undersøge Investor Relations arbejdet ud fra et kommunikativt perspektiv, hvilket gjorde min forskning ret interessant for de investor relations professionelle at deltage i. Pludselig kunne jeg få adgang til Vice Presidents for C20 virksomheder og bruge dem som interviewpersoner til mit speciale. Lige så oplevede Erica stor interesse blandt kreative direktører, da det kom til hendes speciale om ledelse og kreativitet. Hvis du vælger et mindre udforsket emne, er der en større chance for at eksperter og direktører vil stille sig til rådighed.

3. Vælg metode med omhu

I forlængelse af emnevalget skal du også være bevidst om dit metodevalg. Her ser jeg helt u-akademisk på det. Der er umiddelbart to overordnede metoder du kan indsamle dine data på, via bruger-baseret studier eller via ekspert-baseret studier. Hver af disse metoder har sine (uakademiske) fordele for dig, når du skal anvende dit speciale til at bygge din fagprofil.

Bruger-baseret studier: Med brugerbaseret studier, har du mulighed for at forske i ukendt viden og tendenser og videreformidle denne viden til branchen. Derved giver metoden dig gode muligheder for, at bidrage med ukendt viden og dele ud af denne til andre i branchen. Dette er en stor fordel hvis du vil prøve på at opbygge en ekspert/ specialistprofil.

Ekspert-baseret studier: Både Erica og jeg har lavet specialer, hvor vi har talt med eksperter indenfor forskellige felter. Dette har givet os de fordele, at det har udvidet vores netværk, og at vi har vist vores kunnen foran en række potentielle arbejdsgivere, samt skabt en relation til dem gennem interview-samtalerne. Efter afleveret speciale, har jeg desuden sendt opfølgende mails til alle mine interviewdeltagere med links til mine blogindlæg. Således de også fik noget til gengæld for den tid, de brugte på at deltage i mine interviews. Og ja, havde jeg ikke fået job inden da, så havde jeg uden tvivl også skrevet i samme mail, at jeg forresten søgte job. Med denne metode får du mulighed for at have direkte kontakt til potentielle arbejdsgivere igennem dit speciale. Min mentor mindede mig også pænt om, at hvert interview faktisk er en jobsamtale.

4. Vær aktiv og del ud

Du må ikke være bange for at dele ud af din viden eller dine tanker undervejs. Find ud af, hvor de seje mennesker i branchen befinder sig. Er det til netværksmøder? På Twitter? I Facebookgrupper eller på LinkedIn? Nu skal du så i gang med at dele ud af din viden, der hvor de er. Deltag i samtaler, debatter og skriv blogindlæg undervejs. Selv brugte jeg mest Twitter, og så skrev jeg en række blogindlæg til KommunikationsKartellet. Twitter kan som regel også klare mere interaktion og flere opslag end LinkedIn kan. Så skriver du mange indlæg, skal du nok være opmærksom på, hvilke der er relevante at dele på LinkedIn. Hvilket du ikke behøver at være lige så bevidst om på twitter.

Det kan være grænseoverskridende at skrive blogindlæg og udgive dem. Men jo mere du deler ud af din viden, desto nemmere finder folk i branchen ud af, hvad du kan.

Du behøver heller ikke selv lave en blog. Der er mange steder du kan udgive på, eksempelvis via din LinkedIn. Har har du direkte mulighed for at udgive selv og underbygge dit CV med den faglighed du viser gennem dine blogindlæg. Derudover er det også muligt at udgive på Kforum eller her på KommunikationsKartellet.

 

5. Vær PR-ansvarlig for dig selv

At skrive indlæg og udgive dem, er desværre ikke helt nok. Folk skal kunne finde dig på en eller anden måde. Derfor må du selv i gang med at lege lidt med PR for at sprede dine budskaber, dine blogindlæg og din viden. Jeg kan anbefale dig, at lave en oversigt over relevante medier, personer og lignende som kunne være interesseret i dit speciale. Dette kan være alt fra blogs du kan lave gæsteblogindlæg til, eksperter som kunne være relevante at få sparring fra, eller podcasts om lignende emner, hvor du kan dele ud af dine erfaringer. Måske er der nogen der vil udgive for dig, eller hjælpe dig med at sprede dine udgivne indlæg.

Har du fået en rigtig god karakter, så kan du også indsende dit speciale til Kforums specialepris eller tippe Djøfs Magasin.

Hvis du synes det er svært selv at kontakte medier, podcasts og lignende, så kan du overveje at alliere dig med en ven eller veninde, som kan hjælpe dig med at formulere dine henvendelser og skubbe dig i gang.

6. Vær taknemmelig

Ja, det sidste råd virker næsten helt banalt. Men gør det tydeligt, hvem der har hjulpet dig, med at lave dit speciale, og anerkend deres arbejde, sparring og interesse offentligt. Dette er nemlig med til at skabe gode relationer, og god grobund for at vedligeholde de relationer og det netværk du har skabt under specialet.

Glem ikke det hårde arbejde

At skrive et speciale, hvor du deler ud af din viden og inddrager seje interview-deltagere er vildt spændende og givende. Men det kan også skabe en del pres. Du skal nemlig kunne levere på det du starter på, og folk forventer at få resultater til gengæld. Derfor skal du også vide at det er hårdt arbejde. Jeg syntes selv at det sjoveste ved specialet var at lave mine interviews og rende rundt på virksomhedernes direktørgange. Men jeg måtte også erkende, at der skulle hårdt arbejde til, for at få resultaterne ned på papir. Så undervudér ikke, hvor krævende det kan være at lave denne løsning. For når du har skrevet speciale en hel dag, og derefter skal skal bruge aftenen på at skrive blogindlæg, så kan man godt blive lidt træt. Selvom det har været en lang og anstrengende proces, synes jeg dog også at det har været fedt og spændende. Jeg har nemlig været så heldig at skrive om noget jeg fandt vanvittigt spændende. Og medmindre du har planer om at tage en Ph.D, så er det også din sidste chance på universitetet, for at fordybe dig så meget i et emne du finder interessant. Udnyt det.

Vil du læse mere, eller er du klar til at gå i gang med specialet med det samme?

Du kan blandt andet læse mere om min proces, og om mit speciale, eller lade dig inspirere af Ericas speciale-blogindlæg

Skulle du nu være interesseret i, at dele ud af din viden fra dit speciale, så er du velkommen til at kontakte os. Held og lykke med specialet!

Kategorier:Karriere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *